Posted on

Évről évre egyre több e-bike-ot adnak el Magyarországon, de addig nem beszélhetünk valódi zöld forradalomról, amíg a legtöbben a hagyományos kétkerekűről váltanak elektromos bringára. Az igazi áttörést az jelentené, ha az emberek hajlandóak lennének akár az autót vagy a motort is letenni azért, hogy nyeregbe pattanhassanak. A megfizethető elektromos kerékpárok közelebb vihetnek minket ehhez a célhoz.

Az elektromos autók esetében állandó téma, hogy valódi zöld megoldást kínálnak-e, hiszen az akkumulátorgyártás technológiája és a töltéshez szükséges energia előállítása is komoly környezetvédelmi kérdéseket vet fel. Nem véletlenül zajlik jelenleg is éles vita az Európai Unión belül azzal kapcsolatban, hogy érdemes-e teljesen lemondani a belső égésű motorokról az elektromos meghajtás javára. De mi lenne, ha ahelyett, hogy mindenáron döntésre akarnánk jutni ebben a lobbiérdekektől sem mentes kérdésben, inkább a mikromobilitás népszerűsítésével foglalkoznánk?

Nem nehéz ugyanis belátni, hogy az olyan városi közlekedési alternatívák, mint például az elektromos kerékpár, Nagy Sándor kardjaként vágják át a fent említett gordiuszi csomót. Tekintve, hogy öt e-bike ökológiai lábnyoma egy ötszemélyes elektromos autóéhoz képest is elenyésző, egyértelmű, hogy az igazi zöld forradalmat a “lefelé” való kategóriaváltás hozná el a közlekedésben. Nyugat-Európa nagyvárosaiban ennek megfelelően el is indult egy trend, amely azt mutatja, hogy egyre többen hajlandóak a motorról vagy akár a teljesen zárt karosszériából átülni egy elektromos bringa nyergébe.

 

Ezzel szemben Magyarországon úgy duplázódik meg évről évre az eladott e-bike-ok száma, hogy a legtöbben “felfelé” lépnek a közlekedési táplálékláncon, vagyis a hagyományos kétkerekűiket cserélik elektromos rásegítésesre. Mondhatjuk, hogy ők legalább nem autóba ülnek, de lássuk be, nem így képzelünk el egy valódi zöld forradalmat. Persze ha megnézzük az elmúlt években hazánkban forgalmazott e-bringák milliós nagyságrendű árait, ebben a jelenségben nincs semmi meglepő. Addig ugyanis, amíg egy vállalható állapotú használt városi kisautó árát kérték el egy új e-bike-ért, a magyar ember érthetően nem volt hajlandó felezni az alatta gördülő kerekek számát. Áttörést jelenthet azonban, hogy végre itthon is elkezdtek megjelenni a megfizethető elektromos kerékpárok.

Az áprilisban induló Bixie Bike webshop például kizárólag ilyen e-bike-ok forgalmazásával szeretné fellendíteni a hazai mikromobilitási kedvet. Mindegy hogy egészen kicsire összecsukható, terepen való túrázásra is használható vagy éppen városi száguldozásra tervezett bringáról beszélünk, az elsődleges szempont a jó ár/érték arány. Éppen ezért az általuk forgalmazott minőségi, de megfizethető elektromos kerékpárok ára egyik típus esetében sem megy 700 ezer Ft fölé. Érdekesség, hogy a jelenlegi üzemanyagárak mellett ez az összeg nagyságrendileg megegyezik egy átlagos magyar autós éves tankolási költségeivel. A Bixie termékei így nem csak a megszállott bringásoknak lehetnek érdekesek, hanem azoknak is, akik eddig ugyan autóval közlekedtek, de nyitottak egy zöldebb, városi körülmények között egyértelműen praktikusabb és sokszor gyorsabb közlekedési alternatívára. Ami most már jelentősen olcsóbb is…